Yhteiskunnallisen yrityksen ideointi ja idean kehittely
Tällä sivulla lähdemme ideoimaan yhteiskunnallista yritystä ja kehittämään ideaa liiketoiminnaksi. Harjoittelemme liikeidean kehittämistä ongelmasta pohtimalla ongelman taustalla vaikuttavia syitä.
Ota esiin kynä ja paperia!
Tai lataa tästä yhteiskunnallisen yrityksen ideointityökirja-PDF, jota voit täyttää tietokoneella
Liikkeelle ongelmasta
Yhteiskunnallisen yritykset pyrkivät ratkaisemaan jonkin yhteiskunnallisen tai ympäristöön liittyvän ongelman. Tämän vuoksi yhteiskunnallisen yrityksen ideointi käynnistyy sopivan ongelman havaitsemisesta.
Yhteiskunnallisessa yrittäjyydessä prosessi alkaa ongelman valitsemisesta, ei suoraan liikeideaan hyppäämisestä. Pohdi:
- Mitä ongelmia tai haasteita näet omassa tai läheistesi elämässä, esim. opinnoissa, työssä tai vapaa-ajalla?
- Millaisia ongelmia näet laajemmin yhteiskunnassa?
- Mikä suurista globaaleista haasteista tuntuu kaikista merkityksellisimmältä ja koskettavimmalta? Tällaisia globaaleja haasteita voi tarkastella esim. YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden avulla.
Valittava ongelma kannattaa rajata. Esim. ilmastonmuutos” on liian iso kokonaisuus. Sen sijaan voi keskittyä johonkin sen seuraukseen (esim. “ilmastonmuutos uhkaa ruoantuotantoa”) tai syyhyn (esim. ”fossiilisten polttoaineiden käyttö”).
TEHTÄVÄ
1. Kirjoita 2–3 yhteiskunnallista tai ympäristöön liittyvää ongelmaa (turhautumista, tarvetta, kipukohtaa…)
2. Ympyröi omasta mielestäsi kiinnostavin ongelma.
Kohderyhmän määrittely
Kuka hyötyisi eniten edellisessä tehtävässä valitsemasi ongelman ratkaisemisesta? Kuka olisi halukas maksamaan sen ratkaisemisesta? Kenen elämän ratkaisu muuttaisi 10 kertaa paremmaksi? Vastaus näihin kysymyksiin kertoo yrityksesi kohderyhmän eli potentiaaliset asiakkaasi.
Tätä harjoitusta varten valitaan yksi kohderyhmä, joka määritellään mahdollisimman tarkasti. Kohderyhmän mahdollisimman tarkka määrittely auttaa löytämään ensimmäiset asiakkaasi sekä ohjaamaan markkinointia.
Joissain tapauksissa maksaja voi olla eri kuin ratkaisun käyttäjä. Esim. kuka olisi valmis maksamaan siitä, että vähennetään ikäihmisten yksinäisyyttä?
(Kaikki kysymykset eivät välttämättä ole relevantteja kaikille kohderyhmille, hyppää tarvittaessa yli.)
TEHTÄVÄ
1. Vastaa seuraaviin kysymyksiin määritelläksesi yrityksesi kohderyhmän:
- Ketä ongelma koskettaa? Kenen elämää ratkaisu parantaisi tai helpottaisi huomattavasti?
- Vaikuttaako ongelma yksilöihin, yrityksiin tai muihin organisaatioihin?
- Miten nämä ihmiset tai organisaatiot yrittävät nykyisin ratkaista ongelman (jos yrittävät)? Vai eletäänkö ongelman kanssa, sillä sille ei ole löytynyt hyvää ratkaisua?
- Millaisia kohderyhmän ihmiset ovat, esim. ikä, sukupuoli, ammatti, taloudellinen tilanne jne.? Jos kyseessä ovat organisaatiot, millä alalla ne ovat ja miten suuria ne ovat? Entä onko niitä Suomessa vai globaalisti?
- Maksaisivatko nämä ihmiset itse ratkaisusta (tuotteesta tai palvelusta), vai olisivatko maksajat eri ryhmä kuin käyttäjät? Keitä maksajat voisivat olla ja miksi he maksaisivat ongelman ratkaisemisesta?
Ongelman analysointi
Kun olet valinnut ongelman, seuraava askel on sen juurisyiden analysointi. Mitä paremmin ymmärrät ongelmaa, sitä enemmän ja parempia ratkaisuja pystyt sille keksimään. Ongelman analysointiin käytämme ongelmapuumenetelmää.
Ongelmapuun avulla voidaan pilkkoa suuria ongelmia pienempiin ja helpommin käsiteltäviin osiin. Menetelmä perustuu ajatukseen, että ongelmien taustalla on syitä, joiden ymmärtäminen auttaa kehittämään siihen ratkaisuja. Näistä ratkaisuista voidaan kehitellä liikeideoita ja yhteiskunnallisia yrityksiä.
Esimerkki:
Ydinogelma: Ruoan hävikki
Ensisijainen syy: Miksi ruokaa menee hukkaan, mitkä ovat ongelman taustasyyt?
- Ylituotanto
Toissijaiset syyt: Miksi ylituotantoa syntyy, mitkä ovat sen taustasyyt?
- Epätarkka kysynnän ennustaminen
- Rajoitettu pääsy reaaliaikaiseen myyntidataan
- Nopeat kuluttajamieltymysten muutokset
Juurisyyt: Miksi nämä toissijaiset syyt ovat olemassa, mitä syitä on niiden taustalla?
- Riittämättömät investoinnit digitaaliseen infrastruktuuriin ja analytiikkaan
- Puutteellinen ymmärrys kuluttajakäyttäytymisestä ja markkinatrendeistä
- Tehoton toimitusketjun koordinointi
Kuva: ongelmapuu
TEHTÄVÄ
1. Laadi ongelmapuu
Merkitse ylimmäksi ydinongelma (edellisessä tehtävässä valitsemasi ongelma), sekä tunnista sen ensisijaiset syyt, toissijaiset syyt ja juurisyyt. Merkitse ne omiin laatikkoihinsa ydinongelman alle.
2. Valitse se oksa ongelmapuustasi, johon haluat kehittää ratkaisuja
Voit valita esimerkiksi ongelman,
- joka kaipaa kipeimmin ratkaisua
- jonka ratkaisemiseen sinulla on osaamista
- jolle voit realistisimmin kehittää ratkaisun
- jonka ratkaisemisessa on suurin mahdollisuus uusille, ennennäkemättömille ratkaisuille eli innovaatioille
Mieti, miksi juuri tämä oksa on sinusta tärkeä, lupaava tai merkityksellinen.
1. Aloita sijoittamalla ydinongelma kaavion ylimpään laatikkoon.
2. Tunnista sitten kolme ensisijaista syytä kysymällä: ”Miksi tämä ydiongelma on olemassa?” Kirjoita jokainen ensisijainen syy omaan laatikkoonsa.
3. Määritä jokaiselle ensisijaiselle syylle kaksi toissijaista syytä kysymällä: ”Miksi tämä ensisijainen syy on olemassa?” Kirjoita jokainen toissijainen syy omaan laatikkoonsa, joka haarautuu vastaavasta ensisijaisesta syystä.
4. Tunnista jokaiselle toissijaiselle syylle 1–2 juurisyytä jatkamalla kysymistä: ”Miksi tämä toissijainen syy on olemassa?” Kirjoita jälleen jokainen juurisyy omaan laatikkoonsa.
Ratkaisuidean kehittely
Nyt kehitään ratkaisuidea aikaisemmassa tehtävässä valittuun ongelmaan. Ensimmäisen idean ei tarvitse olla täydellinen, mutta sen tulisi olla riittävän realistinen, jotta sitä voidaan testata kohderyhmän kanssa ja saada selville, toimiiko se todella.
Ratkaisun kehittämisessä hyödynnä edellisessä tehtävässä tunnistamiasi ongelman juurisyitä:
- Mitkä ovat juurisyyt?
- Miten ratkaisisit nämä juurisyyt?
On tärkeää, että ongelman ratkaisijalla on syvällinen ymmärrys ongelman luonteesta. Tätä ymmärrystä voi kerätä lukemalla aiheeseen liittyviä selvityksiä ja tutkimuksia sekä keskustelemalla niiden ihmisten kanssa, joita ongelma koskettaa.
Yritä kuvata ratkaisusi mahdollisimman konkreettisesti. Esimerkiksi ilmaisu “sovellus, joka auttaa opiskelijoita keskittymään” on liian epämääräinen. Tarkempi ja hyödyllisempi kuvaus olisi esim. tällainen:
”Sovellus, joka asettaa opiskelijalle lukutavoitteita ja palkitsee keskittymisestä. Sovellus ohjaa käyttäjää lukemaan 15 minuuttia, tekemään sitten 2 minuutin rentoutusharjoituksen, lukemaan taas tunnin, pitämään sen jälkeen välipalatauon ja liikkumaan 15 minuuttia. Sovellus myös soittaa keskittymistä tukevaa musiikkia.”
TEHTÄVÄ
1. Käytä edellisessä tehtävässä täyttämääsi ongelmapuuta ja keskity valitsemaasi oksaan. Listaa syyt jokaisella tasolla:
- Ydinongelma:
- Ensisijaiset syyt:
- Toissijaiset syyt:
- Juurisyyt:
2. Kehitä ratkaisu vastaamalla seuraaviin kysymyksiin:
- Mitä näille syille voidaan tehdä? Miten ratkaisisit ne? (Tämä vaatii ideointia ja tiedonhakua.)
- Voiko ratkaisun muuttaa tuotteeksi tai palveluksi, esimerkiksi sovellukseksi, verkkosivuksi, koulutukseksi tai näiden yhdistelmäksi? (Katso esimerkkejä oheisesta ratkaisuesimerkkilistasta!) Kuvaile ratkaisu mahdollisimman konkreettisesti.
- Onko kohderyhmä tai jokin muu taho valmis maksamaan ratkaisusta? Jos kyllä, perustele miksi ja miten. Jos ei, pohdi: Miksi ei? Miten heitä voisi motivoida ottamaan ratkaisu käyttöönsä ja maksamaan siitä?
Ratkaisuesimerkkejä
- Mobiilisovellus tai verkkosivusto
- Koulutustilaisuus, työpaja tai muu tapahtuma
- Kirja, opas tai muu materiaali
- Henkilökohtainen ohjaus tai tuki (livenä tai verkossa)
- Välityspalvelu tai alusta, joka kohtauttaa ihmisiä
- Fyysinen tuote (esim. työkalu, mittalaite)
- Fyysinen tai digitaalinen peli
- Tilauspalvelu
- Yhteisöalusta tai vertaistukiverkosto
- Pop-up-tapahtuma/palvelu tai liikkuva yksikkö (esim. kirjastoauto)
- Somekampanja tai muu tiedotuskampanja
- Hybridimalli, joka yhdistää digitaalisia ja fyysisiä elementtejä
- Kiertotalousratkaisu (esim. uudelleenkäyttö, korjaus)
Ratkaisuidean testaaminen kohderyhmän kanssa
On hyvä idea esitellä ratkaisuidea kohderyhmälle, eli potentiaalisille asiakkaille, mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Näin saat tietoa siitä, onko tuotteelle tai palvelulle oikeasti kysyntää, etkä käytä aikaa ja rahaa sellaisen ratkaisun kehittämiseen, jota kukaan ei haluakaan.
Mieti, miten testaisit ratkaisuideaasi kohderyhmän kanssa.
Voit kehittää testausmenetelmääsi vaiheittain: aloita ratkaisuideasi suullisella esittelyllä kohderyhmän jäsenille, ja jos ideasta pidetään, voit kehittää vaikkapa yksinkertaisen prototyypin ja esitellä sen.
Tässä vaiheessa ei kannata tavoitella täydellisyyttä, vaan tärkeintä on, että kohderyhmä ymmärtää ideasi selkeästi ja konkreettisesti ja pystyy antamaan siitä palautetta. Näin saat arvokasta tietoa ratkaisusi hyödyllisyydestä ja toimivuudesta, ja voit käyttää tätä tietoa sen kehittämisessä edelleen.
Testauksen yhteydessä kannattaa myös selvittää, olisiko kohderyhmä valmis maksamaan ratkaisusta. Jos maksuhalukkuutta ei ole, pyri selvittämään, miksi. Tämä tieto auttaa sinua kehittämään ideaasi tai esim. sen hinnoittelua tai tunnistamaan toisen mahdollisen maksajan.
Kun olet tehnyt parannuksia, tuo päivitetty ja kehittyneempi versio uudelleen kohderyhmän testattavaksi. Jatka palautekierrosta, kunnes löydät toimivan ratkaisun.
Jos kohderyhmä ei innostu ideastasi, mutta uskot edelleen, että valitsemasi ongelma kannattaa ratkaista, voit palata suunnittelupöydän ääreen kehittämään aivan uudenlaisen ratkaisun. Vaihtoehtoisesti voit miettiä, onko kohderyhmäsi valittu oikein. Joissain tapauksissa on paras luopua koko ideasta, jos selviää, ettei se toimikaan.
TEHTÄVÄ
1. Suunnittele ratkaisuidean testaamista vastaamalla seuraaviin kysymyksiin:
Mistä löydät kohderyhmääsi kuuluvia ihmisiä ja miten otat heihin yhteyttä?
Jos maksava asiakas on jokin muu taho (esim. organisaatio tai kunta), miten lähestyt heitä?
Miten voit esitellä ja testata ratkaisusi kohderyhmän kanssa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ja ilman että sinun tarvitsee käyttää tähän paljon rahaa? Mikä on ratkaisusi yksinkertaisin versio, jota voit käyttää testaamiseen?
Muista, että voit aloittaa yksinkertaisesti kuvailemalla ideasi tai näyttämällä siitä diaesityksen. Jos saat positiivista palautetta, voit siirtyä ratkaisun testaamiseen esimerkiksi prototyypin tai demon avulla. (Prototyyppi tai demo on tuotteen varhainen, testaukseen soveltuva versio. Sen avulla voidaan arvioida, miten ratkaisu kannattaa rakentaa ja miten se toimii. Prototyypin tai demon ei tarvitse olla täydellinen, vaan tärkeämpää on, että se auttaa sekä sinua että kohderyhmää ymmärtämään, miten ratkaisu toimisi.)
Kuva: feedback loop
Kestävä liiketoimintamalli
Liiketoimintamalli kertoo, miten yritys toimii. Siinä kuvataan mm., miten yritys ratkaisee ongelmia, keitä sen asiakkaat ovat, miten asiakkaat tavoitetaan sekä mitä kustannuksia ja menoja toimintaan liittyy.
Kestävän liiketoimintamallin suunnitteluun voi käyttää Sustainable Business Model Canvas (SBMC) -työkalua. Sen avulla voi suunnitella, miten yrityksen toiminta saadaan taloudellisesti, yhteiskunnallisesti ja ympäristön kannalta kestäväksi.
Seuraavaksi suunnittelemme liiketoimintamallin SBMC:n avulla. Voit ladata tästä tyhjän SBMC-pohjan oman yrityksesi toiminnan suunnitteluun. Käytä suunnittelussa edellisissä tehtävissäsi kehittelemääsi ratkaisua ja valitsemaasi kohderyhmää.
TEHTÄVÄ
1. Suunnittele yritykselle liiketoimintamalli täyttämällä Sustainable business model canvas (SBMC).
Käytä edellisissä harjoituksissa valitsemaasi ratkaisua ja kohderyhmää. Muista huomioida kaikessa kestävyysnäkökulma!
SBMC:n osa-alueet
- Arvolupaus
- Minkä asiakkaasi ongelman ratkaiset, mitä asiakkaiden tarpeita täytät?
Millaisia muutoksia yrityksesi luo asiakkaan elämään, yhteiskuntaan tai ympäristöön? - Mikä on yrityksesi missio (= miksi yritys on olemassa)?
- Kestävyysvinkki: Miten ratkaisu auttaa asiakkaita elämään kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti?
- Minkä asiakkaasi ongelman ratkaiset, mitä asiakkaiden tarpeita täytät?
- Asiakasryhmä
- Keitä yrityksen asiakkaat ovat? Ketkä hyötyvät ratkaisusta?
- Jos yrityksellä on eri asiakasryhmiä, tee niille erilliset SBMC:t (erilaiset asiakkaat vaativat usein erilaisia lähestymistapoja).
- Kestävyysvinkki: Onko olemassa tietty asiakasryhmiä, joka arvostaa kestävyyttä?
- Tärkeimmät toiminnot
- Mitä kaikkea yrityksen tulee käytännössä tehdä, jotta ratkaisu saadaan päivästä toiseen asiakkaalle tehokkaasti ja tasalaatuisesti?
- Mitä toimia tarvitaan mm. asiakassuhteiden, viestintäkanavien, kumppanuuksien, resurssien ja taloudellisen vakauden ylläpitämiseksi?
- Varmistetaan, että toiminnot noudattavat kestävyyden periaatteita.
- Kestävyysvinkki: Miten teknologialla voisi tehostaa yrityksen toimintaa?
- Keskeiset resurssit
- Mitä resursseja tarvitaan ratkaisun toteuttamiseen? Mitä aineellisia ja aineettomia asioita? (Esim. ihmiset, tieto, taidot, teknologia, materiaalit.)
- Kestävyysvinkki: Ovatko resurssit ympäristöystävällisiä ja vastuullisesti hankittuja?
- Asiakassuhteet
- Miten rakennat ja ylläpidät suhteita asiakkaisiin?
- Miten opit tuntemaan asiakkaasi, jotta voit paremmin palvella heitä (esim. asiakasdatan avulla)?
- Kestävyysvinkki: Ovatko yrityksen kanavat saavutettavia näkö- tai kuulovammaisille ihmisille?
- Kanavat
- Mitä kautta (potentiaaliset) asiakkaat saavat tiedon ratkaisusta?
- Miten he voivat arvioida ratkaisun toimivuutta ennen ostopäätöstä?
- Miten ja mistä tuotteen voi ostaa?
- Miten ja mistä asiakkaat saavat tukea oston jälkeen?
- Miten ja missä asiakkaat voivat jakaa kokemuksiaan tuotteesta tai antaa siitä palautetta?
- Kestävyysvinkki: Ovatko yrityksen kanavat kestäviä ihmisten, yhteiskunnan ja ympäristön kannalta?
- Kustannusrakenne
- Mitä kustannuksia yrityksen toiminta ja resurssien saaminen aiheuttavat? (Esim. materiaalit, työkalut, palkat, markkinointi.)
- Mitkä toiminnot ja resurssit ovat kalleimpia? Voiko näitä kustannuksia vähentää?
- Huomioi kiinteät kustannukset pysyvät samoina riippumatta siitä, kuinka paljon yritys tuottaa tuotetta tai myy sitä (esim. vuokra, palkat, vakuutukset) ja muuttuvat kustannukset (vaihtelevat tuotannon tai myynnin mukaan (esim. raaka-aineet, pakkaus, kuljetus).
- Kestävyysvinkki: Voisiko yritys investoida uusiutuvaan energiaan? Alkuinvestointi voi olla suuri, mutta säästöä voi syntyä pitkällä aikavälillä.
- Tulovirrat
- Mitkä ovat yrityksen tulonlähteet? Arvioi hinnoittelun ja odotetun myynnin perusteella kannattavuus (esim. tuotemyynti, tilaukset, vuokraus, mainonta).
- Kuinka paljon asiakkaat ovat valmiita maksamaan ratkaisusta? Miten tuote on hinnoiteltu? (Kiinteä vai dynaaminen hinnoittelu esim. ajankohdan tai kysynnän mukaan.)
- Miten varmistetaan, että yrityksen tulot ylittävät sen kustannukset?
- Kestävyysvinkki: Voisiko yritys vuokrata tuotteita myymisen sijaan?
- Yhteiskunnalliset ja ympäristöhaitat
- Millaisia kielteisiä vaikutuksia yrityksellä on yhteiskuntaan tai ympäristöön?
- Kestävyysvinkki: Miten yritys vähentää näitä haittoja?
- Yhteiskunnalliset ja ympäristöhyödyt
- Millaisia myönteisiä vaikutuksia yritys luo yhteiskunnalle ja ympäristölle?
- Miten yritys seuraa ja mittaa yhteiskunnallista ja ympäristövaikutustaan?
- Kestävyysvinkki: Miten yritys voi edistää uusiutuvan energian käyttöä tai muita kestäviä käytäntöjä?
SBMC-pohja ladattavaksi
Tämä Sustainable Business Model Canvas on muokattu CASE (Competencies for a sustainable socio-economic development) -hankkeen alkuperäisestä versiosta ja lisensoitu Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International -lisenssillä.

